Stopa za stopą
Dzień dobry wszystkimJ
Dzisiaj trochę pomierzymy, ale zaczniemy od ćwiczenia pamięci.
1. Na początek wiersza Teresy Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”
Kura gdacze, kaczka kwacze – goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy: mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury!
– Powiedziała, co wiedziała, białą brodą pokiwała, pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła, bo ta koza groźna była.
Możecie poćwiczyć pamięć i nauczyć się tego wiersza.
2. Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.
Potrzebnych będzie osiem kawałków około 1metra (mogą to być kawałki wstążki, sznurka, wełny) w dwóch różnych kolorach.
Układamy z nich dwie drogi (każda składa się z czterech kawałków w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).
Dwie drogi równoległe i pytamy dziecko: − Czy obie drogi mają taką samą długość?
a)
_ _ _ _
_ _ _ _
b)
Jedna z dróg zakręca.
_ _ _ _
_/\_
− Czy teraz drogi mają taką samą długość? − Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?
c)
_ _ _ _
/ \ / \
− Czy drogi nadal mają taką samą długość? − Jak można udowodnić, że są tej samej długości? (Drogi mają taką samą długość, bo nadal każda droga składa się z czterech kawałków tej samej długości)
• Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą. Najpierw dzieci a następnie rodzeństwo albo rodzice -stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
− Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
− Czy wasze stopy są jednakowej długości?
• Mierzenie długości dywanu krokami. Mierzymy długość dywanu krokami, które głośno liczymy.
− Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).
• Następnie bierzemy linijkę lub miarkę krawiecką i mierzy długość małego dywanu.
- Czy długość wyszła taka sama?
3. Karta pracy, cz. 4, s. 7-8.
4. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 68.
Miłego dnia
Pani Ania